Články
Projektové řízení s podporou AI
Kdy nám může umělá inteligence pomoci?
Během prázdnin jsem se rozhodl sestavit praktický seminář o projektovém řízení ve škole. A protože jej mám za sebou, chci ukázat, v čem mi umělá inteligence nejvíc pomohla. Nejdříve jsem si vytvořil AI asistenta. S psaním projektů už mám zkušenost, takže dát asistentovi koncepční osnovu nebyl žádný problém. Bylo mi jasné, že budu potřebovat několik editovatelných výstupů, které ještě upravím.
Jako vzorový model jsem zvolil projekt Zavedení žákovských portfolií na 2. stupni ZŠ jako nástroje formativního hodnocení. Ten jsem nevymyslel já, využil jsem návrhu AI asistenta. Jen jsem zadal, že chci neinvestiční projekt se zaměřením na vzdělávání a současné trendy. Zároveň jsem na něm chtěl vysvětlovat přínosy i nedostatky dvou přístupů - waterfall a agile. Postupně se povedlo vyselektovat z obou způsobů projektového řízení další, který si z obou vzal, co se hodilo.
Zajímavé téma je srovnávání podobného projektu s tzv. Šablonami. Jde o několik aktivit pro větší počet lidí, které mohou mít celkovou strategii, nebo také jen nekoncepční naplnění zájmu učitelů. Přínos pro žáky je asi vždy, ale pokud škola výběrem aktivit sleduje cíl, je přidaná hodnota vyšší.

Nemám moc rád, když se realizace tlačí do nějakého obecného modelu za každou cenu. Spíše jde o celkový nadhled. Ten se získává jednak díky tomu, že máme znalosti o problematice, jednak díky profesní praxi, která zlepšuje dovednosti. Proto jsem vybral projekt, který je ryze školský a velké množství lidí v něm je potenciální riziko.
S riziky jsme si docela pohráli. Jejich eliminace je totiž pro AI skvělý materiál. Napsat dobrý prompt o konkrétních hrozbách není těžké a výstup nabídne dostatek podkladů pro promyšlení. Protože práce s lidmi vyžaduje dobré promyšlení jejich rolí a předpokládaný přístup je závislý na více faktorech, šlo o skvělé téma pro diskusi. Každý totiž chápe přístup kolegů na své škole jinak a takové předávání zkušeností je důležité.
Pro sledování harmonogramu jsem zvolil Ganttův diagram. Stačí zadat potřebné parametry a umělá inteligence ho nabídne. Využil jsem jen grafické modelové výstupy, protože jsme se jej učili tvořit v tabulkovém kalkulátoru. To samé platilo pro Kanban, AI vysvětlila podstatu, v kalendáři jsme ho zprovoznili tak, aby byl funkční.
Největší pomoc umělé inteligence vidím stále více v aplikování do konkrétních úkolů. Protože tak se chová jako nástroj. Jsem přesvědčen, že by se po chatbotech nemělo sahat hned při prvním problému, ale až v další úrovni hledání řešení. Díky tomu, že nejdříve budeme postupovat bez umělé inteligence, budeme do problému více vidět a případnou pozdější pomoc AI lépe vyhodnocovat.
23-11-2025