it´s too late to be late again

Články



Algoritmy v příkladech


Když se potkají matematika, umělá inteligence a strategie.

V době, kdy digitální technologie pronikají do všech oblastí lidské činnosti, roste potřeba rozvíjet u žáků schopnost algoritmického a strategického myšlení. Algoritmické úlohy nejsou jen o přesném počítání nebo sledu kroků – jsou nástrojem, jak naučit žáky hledat řešení v nejasných, omezených či konfliktních situacích. Právě v tomto duchu jsem sestavil kurz Algoritmy v příkladech, který propojuje klasické logické úlohy s moderními didaktickými přístupy a využívá sílu umělé inteligence.

Každá kapitola kurzu se věnuje jedné konkrétní úloze a je strukturována tak, aby učitelé mohli okamžitě porozumět jejímu obsahu, obtížnosti a přínosu pro výuku. Kurz byl vytvořen ve spolupráci s AI asistentem Algoritmus, který ke každé úloze připravuje nejen řešení, ale také dvě alternativní úlohy, věkové doporučení, vizualizace a vysvětlení vhodné pro výklad mezi vrstevníky. Důraz je kladen na rozvoj postupného uvažování, plánování, ověřování a také schopnosti modelovat realitu pomocí abstrakce.

Algoritmické myšlení

Rekurze je dalším klíčovým tématem kurzu. Úlohy jako Hanojské věže ukazují, jak lze složitý problém řešit opakováním téhož postupu na jednodušších případech. Žáci si tak osvojují nejen pojem rekurze, ale i způsob myšlení, který jim umožní rozložit složitý problém na jednodušší části. Tento přístup je základem programování, ale i mnoha matematických i reálných situací.

Neméně důležité jsou i logické úlohy, jako např. Číselné bludiště, které kladou důraz na orientaci v zadání, práci se vzory a důsledné dodržování pravidel. Pomáhají rozvíjet schopnost abstrakce, dedukce i odhalování chyb. Přitom jsou zábavné a motivující – žáci při jejich řešení často zapomenou, že se vlastně učí matematiku.

Významnou roli v kurzu hrají také teorie her a teorie grafů. Teorie her, např. Vězňovo dilema, učí žáky analyzovat situace, kde vstupují do hry různé zájmy a strategie. Teorie grafů, zastoupená Eulerovskými a Hamiltonovskými grafy, umožňuje žákům zkoumat struktury a hledat efektivní cesty či propojení. Obě oblasti podporují analytické a kombinatorické myšlení.

Proč věnovat algoritmickému myšlení pozornost? Nejde jen o přípravu budoucích programátorů. Algoritmické myšlení je způsob, jak se efektivně orientovat ve světě – řešit problémy, plánovat postupy, rozhodovat se na základě pravidel i intuice. A to jsou dovednosti, které sahají daleko za rámec matematiky: do biologie, společenských věd, každodenního života.

Elearningový kurz Algoritmy v příkladech je odpovědí na tuto potřebu. Je interaktivní, přehledný a použitelný přímo ve výuce. Učitelům nabízí inspiraci, konkrétní postupy a podporu v rozvoji klíčové dovednosti 21. století – algoritmického myšlení.

12-10-2025

Na Timovi
Ve světě