it´s too late to be late again

Články



Velká kniha stylů portrétní fotografie


Autoři: Peter Travers, James Cheadle
Vydal: Zoner Press, 2013

Publikace s podtitulem kniha receptů na profesionální portrétové techniky obsahuje 60 portrétů více či méně známých osobností, které jsou doplněny o výklad. Fotografie jsou vždy celostránkové ve velmi dobré kvalitě a díky tématu a větším rozměrům knihy působí detailně. Texty mají vždy stejný formát, v jedné části prezentují motivaci autorů pro daný snímek, v té druhé se zaměřují na odborné vysvětlení.

Velká kniha stylů portrétní fotografie O metodách
Nebudu zde popisovat jednotlivé techniky tak, jak jdou za sebou. Spíše mne zaujaly nápady, které působí více průřezově. Jednoznačně nejsilnější roli hraje osvětlení. Správné nastavení dopadajícího světla a vzniklých stínů může výrazně ovlivnit vaše vnímání obsahu snímku a u portrétu to obzvlášť vyniká. Další vlastnost se týká barev. Černobílá fotografie dokáže díky tónovému kontrastu více působit na pocity, teplé nebo studené barvy zase ovlivňují vnímání objektu ve vybraném prostředí.

K detailním portrétům patří vhodná hloubka ostrosti, zpravidla nízká, abychom dosáhli rozostřeného pozadí. A tady se vyplatí barevný kontrast, který může objekt ještě více zvýraznit. Je důležité vnímat i okolí. Jak velký je prostor za portrétovanou postavou? Fotíte v uzavřené místnosti, nebo uprostřed louky?

O tématech
Těch je v knize opravdu hodně, ale některá stojí za větší pozornost. Jde o subjektivní pohled, který je u každého čtenáře jiný. Sportovní portrét by měl například vyvolávat pocit pohybu. Je to poměrně obtížné, neboť musíte zvolit spíše nižší clonu a kratší čas. A sledovat objekt. Fotografování zvířat. Je jedno, jestli působí jako hlavní cíl, nebo jen jako kulisa, jejich chování může být nečekané. Vyfotit našeho Ricka je docela těžké, kdykoli vidí, že beru do ruky foťák a volám na něj, sedne si a stáhne uši.

Do třetice jsem vybral skupinový portrét. Můžete mít aranžovanou skupinu lidí nebo náhodný záběr do davu na chodníku, vždy dostanete různé výrazy od úsměvů až po naštvané tváře. A samozřejmě i v tomto případě by měl fotograf přemýšlet nad okolním prostředím, do kterého skupinu posazuje, aby výsledek nepůsobil jako groteska (pokud to není záměr).

Z posledních témat zmíním ještě jedno, je jím pouliční portrétování. Je velký rozdíl fotit známou tvář, za kterou si vždy dokážete něco představit, a cizí náhodné kolemjdoucí, kteří vám příběh tvoří nečekaně a krátce. Zejména, pokud působí jako reportáž.

O snímcích
Některé snímky jsou excelentní a dobře vybrané. Reklama s whisky opravdu vyvolává chuť na skleničku, zejména když odraz světla na sklu zesiluje teplou barvu nápoje. Snímek v kapitole Historie je jako vystřižený z dobové Anglie předminulého století a záběr zdola nahoru bourá jakýkoli pocit symetričnosti. Chladná tvář Bronie Stewartové v Haute couture připomíná výraz Střihorukého Edwarda, je to opět hlavně záležitost světla. Také spojení portrétu a moderních technologií je tvůrčí, moc mne baví, obzvlášť v kombinaci s dalšími efekty působí hodně futuristicky.

Nakonec jsem si nechal několik vybraných portrétů. Samuel L. Jackson má ve tváři výraz, ze kterého můžete odhadnout cokoli nebo také nic. Skvěle naaranžovaný portrét je velmi detailní, což pocit nejistoty ještě zvyšuje. Jiný snímek Matthewa Perryho zase porušuje běžná pravidla, herec je otočen k bližšímu okraji, takže míří z fotografie a polovina plochy je monotónně zbarvená. Přesto je snímek silný, vyvolává totiž pocit, že Perry právě odchází. Není to samozřejmě všechno, například pokus o naštvaného Jamese Hetfielda mi připadá trochu umělý. Ale naopak, snímek atleta Dwaina Chamberse ukazuje, jak důležité pro naši představivost je, když se osoba nedívá do objektivu.

Závěr knihy by svým záběrem klidně mohl tvořit samostatnou publikaci. Řeší technologie, doporučený software a některé vhodné postupy. Vycházejí sice z Photoshopu a mne jako uživatele Zoneru příliš neoslovují, jako výukové metody jsou ale výborné. Překvapil návod pro HDR z více exponovaných snímků, začínám mít totiž pocit, že dnes se to řeší hlavně přes formát RAW. Nakonec nesmím zapomenout na konverzi do černobílé fotografie, ta neomrzí nikdy.
>>>>>

01-01-2017

Na Timovi
Ve světě