Články
Manuál pouličního fotografa
Autor: David Gibson
Vydal: Zoner Press, 2014
Jak vlastně chápat Street Photography? Já bych řekl, že jde o schopnost dívat se kolem sebe. V okamžiku, kdy se naučíme všímat si drobných odlišností běžného pouličního života, jsme na správné cestě. Zní to možná jako fráze, ale ve skutečnosti je zde nejdůležitější nápad. Technika fotografování, zaběhnutá kompoziční pravidla i způsob zpracování nemohou nahradit sílu náhody nebo situace, která již znovu nenastane. O tom tato kniha je.
Fotím docela často a hlavně rád. A taky proto vím, že jeden snímek ze sta může všechny ostatní vyvážit tím, jak zaujme. Fotografování lidí mívá různé cíle. Od ateliéru, přes cílenou reportáž až po anonymní vyvolávání pocitů v každodenním prostředí. Právě tento poslední záměr je o pouliční fotografii. I když ani to není přesné, protože o lidi vůbec jít nemusí. A jak to vidí autor knihy?
I přes poněkud zavádějící název nejde o skutečný manuál. Naopak, forma projektů, které tvoří jednotlivé kapitoly, na mne působí spíše jako tematicky strukturovaná galerie. Navíc obohacena o představení různých fotografů, kteří se konkrétním záměrům věnují nebo věnovali. Díky tomuto přístupu je kniha zábavná i poučná zároveň, určitě není nudná.
Co projekt, to téma. A v každém z nich další směry. Představte si osu s pojmy Neostrost, Vrstvy, Stíny, Odrazy a Dvojice. Co by mohlo být jejich zobecněním? Pro autora Davida Gibsona Abstrakce. A protože tento projekt nabízí pět tematicky blízkých kapitol, prezentuje zároveň pět fotografů, kteří se abstrakcí zabývají.
Publikace má kvalitní tisk, řazení fotografií je systematické a všechny projekty jsou inspirující. Když se do knihy začtete, budete mít možná pocit, že nejde o nic objevného. Že jste již zkoušeli fotit přes sklo, rozvlňujete odrazy objektů v loužích nebo si všímáte různých grafických prvků, kterých je plná ulice. Přesto se o tom všem moc hezky čte.
>>>>>
16-07-2016