it´s too late to be late again

Články



Fotografie a vysoký dynamický rozsah - základy HDR


Michael Freeman
Vydal: Zoner Press, 2008

Fotografie a vysoký dynamický rozsah - základy HDR Další kniha Michaela Freemana řeší problematiku techniky HDR. Zkratka, která charakterizuje tzv. velký dynamický rozsah (High Dynamic Range), se pomalu ale jistě stává běžným termínem mnoha digitálních fotografů. Není divu, jde o metodu, která umožňuje maximálně využívat hry se světlem pomocí kombinace snímků.
První kapitola vysvětluje dopady světla na kvalitu fotografie. Lidské oko a objektiv fotoaparátu nejsou tak úplně v souladu. Zatímco my si regulujeme přirozený kontrast, fotoaparát si vypočítá minimální a maximální osvětlené místo a podle něj dopočítá zbytek barev. HDR technologie využívá této matematiky a propojuje mezi sebou různě osvětlené snímky se stejným obsahem.
To je také důvodem, proč se další část věnuje vlastnímu snímání, nebezpečí odlesku a tzv. duchů, které vznikají např. bočním osvětlením. Tónování je nastavitelné, proto je vhodné něco vědět o vztahu mezi jasem a kontrastem, o problému vypálených míst, o stabilitě obrazu, apod.
Celá kapitola Teorie mapování tonality je podle mne nejzajímavější. Je lehce teoretická, proto uspokojí široké spektrum čtenářů. Vysvětluje výše uvedené problémy, které se objevují, zaměřuje se především na tzv. typy operátorů. Ty mívají vlastní zpracování podle výrobce software a je dobré vědět, jak mohou výslednou fotografii ovlivnit.

Autor pracuje v různých programech, do kterých se bohužel nevešel český produkt Zoner Photo Studio, který umí zpracovávat HDR velmi kvalitně. Základem je tradiční Photoshop, ale mimo něj se můžete seznámit i s prací v programech Photomatix, FDRTools, PFSTools a EasyHDR. Možná se to zdá zbytečné, ale základní východisko pro tuto nabídku je opět v matematice. Každý program může mít jinou technologii výpočtu a proto je očekávaný výsledek odlišný. Určitě je vhodné zvyknout si na jednu aplikaci, pro první seznámení si zde můžete výsledky i s porovnáním prohlédnout.
V poslední kapitole je několik případových studií, které určitě stojí za pročtení. Řeší totiž kompoziční využití HDR a různé přístupy k mapování.

Kniha je opravdu povedená, zejména kvalitní fotografie jsou hodně motivační a lákavé. Je psána pro široké spektrum uživatelů, proto nezatěžuje složitou teorií, ale především ukazuje a radí.
>>>>>

22-05-2009

Na Timovi
Ve světě